Community-supported agriculture (CSA) is an alternative, locally-based economic model of agriculture and food distribution. CSA also refers to a particular network or association of individuals who have pledged to support one or more local farms, with growers and consumers sharing the risks and benefits of food production. CSA members or subscribers pay at the onset of the growing season for a share of the anticipated harvest; once harvesting begins, they receive weekly shares of vegetables and fruit, in a vegetable box scheme. Often, CSAs also include herbs, honey, eggs, dairy products and meat, in addition to conventional produce offerings.In theory a CSA can provide any product to its members, although the majority of CSA operations tend to provide produce, fruits, and various edibles. Some CSA programmes also include cut flowers and various ornamental plants as part of their weekly pickup arrangement. Some CSAs provide for contributions of labour in lieu of a portion of subscription costs.
This form of agreement between growers and consumers was developed in Japan in the 60’s. Since then, it has spread globally and most countries have now established succesful CSA systems. Some of the benefits arising from these experiences are:
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The environmental benefits of CSAs are straightforward. Since CSA produce is locally grown and distributed, the transportation that traditionally-grown produce is not necessary and fuel and energy costs are minimized because of this.
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Because most CSAs are run organically or are certified organic, pesticide and fertilizer use is also diminished.
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CSAs also benefit the community in which they are established. A large majority of CSAs organize social or educational community events. Events include potlucks, farm tours, events for children of shareholders, and educational opportunities for the community and local schools. CSAs often donate unclaimed shares, organize donations from shareholders, donate a portion of their harvest to food banks, and offer scholarships.
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Many CSAs also offer work-trade programmes for low-income members of the communities.
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CSAs most effectively benefit the farm/farmer. CSA farms make more money than non-CSA farms, even though they are predominantly and significantly smaller than traditional farms.
Savoir : prendre connaissance et conscience du droit à une éducation de qualité pour tous ainsi que de la réalité de la vie scolaire vécue dans les pays du Sud.
Savoir faire : réfléchir de façon critique sur les raisons pour lesquelles les enfants ne peuvent pas jouir de leur droit à une éducation de qualité
Savoir : découvrir la vie et la culture de la tribu indigène des Xerente (environ 1.800 personnes) qui vivent au bord du Rio Tocantins en Amazonie brésilienne dans leur réserve et qui conservent en partie leur mode de vie traditionnel tout en devant se confronter à de nombreuses difficultés : agressions par des colons blancs, construction de routes, construction de barrages etc.
Savoir-faire : réfléchir ensemble sur les différents modes de vie (société de consommation – vie en accord avec la nature etc.)
Savoir-être : questionner son comportement dans notre société de consommation
La pièce de théâtre vise à sensibiliser les enfants sur les préjugés. Dans les ateliers qui suivent, les élèves ont la possibilité de découvrir le Cap-Vert ou les Balkans. Cette démarche permet de valoriser le respect envers d’autres cultures, et amène les élèves à s’intéresser à d’autres façons de vivre.
Ikl vise à contribuer à une société solidaire et intégrative. En sensibilisant les futures générations sur les migrations et l’interculturalité, promouvoir la démocratie, la solidarité le respect des droits de l’homme et favoriser l’intégration et la cohésion sociale au Luxembourg.
Éduquer à partir des coffres pédagogiques
Objectif: mener les élèves à une réflexion et un questionnement autonome et faire connaître des thèmes de développement en intégrant tous les sens.
Les livres racontent et voyagent
Objectif: découvrir la diversité des cultures et des valeurs des pays du sud à travers des livres, développer une plus grande ouverture vers les autres cultures.
L’objectif de ce programme est de faire comprendre aux élèves l’importance de l’éducation, les conséquences de l’analphabétisme et de leur faire découvrir des pistes d’action possibles.
A la fin du programme:
Les enfants saisissent que l’école leur fournit des clés pour mieux apprivoiser le monde dans lequel ils vivent.
Les enfants comprennent que beaucoup d’enfants sont privés de l’enseignement de base.
Les enfants réfléchissent sur les obstacles qui empêchent certains enfants d’aller à l’école et sur ce qu’ils pourraient faire concrètement à leur niveau.
Par le biais de notre réseau de jardins solidaires Kalendula, nous tentons de faire prendre conscience aux enfants dès leur plus jeune âge de leur impact sur la nature, de leur possibilité d’agir sur leur environnement et du rôle qu’ils peuvent jouer dans la protection des ressources naturelles. Notre approche didactique privilégie en outre la biodiversité.